FANDOM

Sydney  – największe miasto Australii i Oceanii  z liczbą ludności wynoszącą ponad 5 mln mieszkańców, także stolica stanu Nowa Południowa Walia. Założone w 1788 roku, Sydney jest znaczącym centrum finansowym, handlowym, transportowym, kulturalnym i turystycznym, stając się metropolią o znaczeniu globalnym. Metropolia jest także dużym węzłem komunikacyjnym z największym międzynarodowym lotniskiem w Australii, który obsłużył prawie 42 milionów pasażerów w 2016 roku i rozbudowaną siecią drogową i kolejową. Położone jest na wschodnim wybrzeżu nad Oceanem Spokojnym.Sydney od lat znajduje się w pierwszej dziesiątce wśród miast na świecie w zakresie jakości życia.Sydney skupia wiele zagranicznych banków i korporacji międzynarodowych, a samo miasto jest promowane jako jeden z największych hubów finansowych w regionie Azji i Pacyfiku.W Sydney odbyły się Letnie Igrzyska Olimpijskie 2000.

Historia Edytuj

Historia starożytna Edytuj

Pierwszymi ludźmi, którzy zajęli obszar znany obecnie jako Sydney, byli australijscy aborygeni. Datowanie radiowęglowe sugeruje, że żyli oni w Sydney i okolicach co najmniej 30 000 lat temu. W wykopaliskach archeologicznych w Parramatta w zachodniej części Sydney stwierdzono, że Aborygeni używali węgla drzewnego, kamiennych narzędzi i ewentualnie starożytnych ognisk. W pobliżu Penrith, odległego zachodniego przedmieścia Sydney, znaleziono liczne żwirowe narzędzia kamienne w żwirowych osadach nazywanych Tarasami Cranebrook. Narzędzie te datowane są na okres od 45 000 do 50 000 lat p.n.e. Oznaczało to, że w Sydney znajdowała się osada wcześniej niż pierwotnie sądzili australijscy naukowcy.

Przed przybyciem Brytyjczyków do Sydney było ono według szacunków zamieszkiwane przez od 4000 do 8000 rdzennych mieszkańców z aż 29 różnych klanów. Na przykład Zatoka Sydney z Port Jackson do Petersham była zamieszkana wyłącznie przez klan Cadigal. Głównymi językami używanymi w Sydney były Darug, Guringai i Dharawal. Pierwsi Europejczycy, którzy odwiedzili ten obszar, zauważyli, że rdzenni mieszkańcy wykonywali takie czynności jak: biwakowanie, łowienie ryb, zbieranie muszli i gotowanie ryb. Wykorzystywali oni również drzewa jako jedzenie oraz korę, z której wytwarzali różne potrzebne im przedmioty.

Obszar otaczający Port Jackson (Sydney Harbour) był domem dla kilku plemion aborygeńskich. Zamieszkiwali go tzw. „Ludzie Eory”, którzy byli przybrzeżnymi Aborygenemi. Nazwa "Eora" oznacza po prostu „tutaj” lub „z tego miejsca” i została użyta przez miejscowych Aborygenów do opisania Brytyjczykom, skąd pochodzą. Aborygeński klan Cadigal jest tradycyjnym właścicielem tego obszaru w Sydney, a ich terytorium rozciąga się na południe od Port Jackson aż do Petersham.

"Ludzie Eory" zostali wygnani prze Brytyjczyków ze swojego terytorium. Obecnie Sydney zamieszkuje już tylko bardzo nikła społeczność, która jest potomkami "Ludzi Eory". Przykłady narzędzi z kamienia aborygeńskiego i sztuki Aborygenów (często zapisujących historie religii Dreamtime) można znaleźć w Nowej Południowej Walii: nawet w metropolii nowoczesnego Sydney, jak w Parku Narodowym Ku-ring-gai Chase.